Nieuwe Column van Jack Thomassen: Verkeersergernissen

Foto: Jack Thomassen

Jack Thomassen uit Drunen schrijft vele columns en korte verhalen. Ook voor Heusden.Nieuws zal hij in 2023 regelmatig een column schrijven over zijn belevenissen en met deze keer weer een nieuwe versie. Deze column gaat over Verkeersergernissen

Toegegeven, aan nummer 1 in mijn lijstje van verkeersergernissen maak ik me ook weleens schuldig. Maar dat ligt een klein beetje aan mijn rijinstructeur van toen. Die legde namelijk tijdens één van de theorielessen op bijzondere wijze uit hoe je een voorrangsweg moet benaderen. En waarschijnlijk ging dat bij andere rijscholen gelijk zo, want op de fiets erger ik me bijna dagelijks aan hen die op deze manier autorijden.

Hoe mijn instructeur dat destijds uitlegde, zal ik aan het eind vertellen. Eerst de nummers 3 en 2 benoemen. Die gaan vooral over het gedrag van mensen op de fiets. En dat zijn zeker niet alleen de jongere weggebruikers die ik dit zie doen, ook de oudere fietsers maken zich schuldig aan deze verkeersovertreding.

O ja, om goed te kunnen beoordelen hoe onze medeweggebruikers zich gedragen, vat ik regelmatig post op een nogal druk kruispunt in ons dorp. Natuurlijk ga ik daar niet met een blocnote in de hand op de stoep staan turven hoe vaak er bepaalde fouten worden gemaakt. Nee, ik neem plaats op het terras van Partycentrum De Remise, vanwaar ik een heel goed zicht heb op de rotonde daar voor de deur.

Goed, op nummer 3: Fietsers die menen te denken dat ze bij het oprijden van een rotonde, geen rekening hoeven te houden met het verkeer dat al op de rotonde aanwezig is. Waardoor ze soms zonder op of om te kijken de ‘haaientanden’ negeren en zonder benul van het gevaar voor eigen (en andermans) leven de rotonde op kachelen. Met ook nog eens het risico afslaand verkeer, dat al op de rotonde rijdt, ‘voor de wielen’ te rijden.

Op genoemd terras verslik ik me soms bijna in mijn koffie als ik zo’n situatie weer eens voor mijn ogen zie ontstaan. Gelukkig gaat het altijd (maar nét) goed. Vooral omdat de automobilisten, die op de rotonde rijden, er al rekening mee houden dat er weleens een fietser pardoes de rotonde op komt rijden. Toeteren of iets roepen heeft echt geen zin, want de onnozele halzen denken serieus het recht te hebben tot dit gedrag.

Nummer 2 dan: Meestal zijn dit wel de jongere fietsers. Ik vind het echt onvoorstelbaar dat dit mag, en als het niet mag, niet gehandhaafd wordt. Met koptelefoons op, of oordopjes in, deelnemen in het verkeer. Luisterend naar muziek of telefonerend (met smartphone in de hand), breed gebruik makend van het fietspad, wanen ze zich alleen op de wereld.

Vooral als ik na een werkdag naar huis rijd, maak ik me nogal druk over deze nummer 2 op mijn lijst van verkeersergernissen. En opnieuw toegegeven: op mijn elektrisch ondersteunde fiets rijd ik op dat moment van de dag best stevig door, zodat ik veel traag voortbewegende fietsers in wil halen. Ik kan bellen wat ik wil. Pas wanneer ik ze inhaal, hebben ze in de gaten dat er meer mensen op de weg zijn die naar huis willen.

Misschien dat de nummers 3 en 2 ook op uw lijstje staan? Nou, nummer 1 staat zelfs bovenaan mijn lijst van meest gevaarlijkste situaties. Waar ik mij dus helaas ook schuldig aan maak. En natuurlijk is het niet eerlijk om mijn rijinstructeur daar de schuld van te geven. Want voor alle soorten van rij-, en wangedrag op de weg, ben je zelf verantwoordelijk.

Maar goed, toch nog even terug naar die ene avond bij onze instructeur thuis. Waar ook andere leerlingen aanwezig waren voor de theorieles. Gezellig. Mathieu kon boeiend uitleggen hoe de verkeersregels bij de wet vastgelegd waren. Indien er leerlingen waren die het na zijn uitleg nog niet snapten, gebruikte hij (indien nodig)handen en voeten om het nogmaals uit te leggen.

Op een avond kwam het ‘naderen van een voorrangsweg’ ter sprake. Die uitleg hoefde niet lang te duren. Het is immers simpel. Nader je een weg en zie je een wit driehoekig verkeersbord met rode rand (punt naar beneden) of het rode achthoekige bord met ‘STOP’ erop, moet je aan alle verkeer op de kruisende weg voorrang verlenen. Bij het stopbord, ben je zelfs verplicht stil te staan.

Onze instructeur probeerde iedereen zo goed mogelijk voor te bereiden op het verkeersexamen: “Neem niet alle verkeersregels té serieus. Staat er een stopbord en je kan de situatie overzien als zijnde vrij om door te rijden? Maak dan een ‘stoppende beweging’(…) en rijd vlotjes de voorrangsweg op.”

Twijfelend stak ik mijn hand op. “Sorry, Mathieu. Maar zei je nou echt: Stoppende Beweging?” De geboren Limburger knikte bevestigend. “Zit je straks in het examen en wil je laten zien dat je de regels kent, maar tevens een vlotte weggebruiker bent? Laat zien dat je bereid bent om te stoppen, maar ook dat je de situatie goed hebt ingeschat en door kan rijden.” Dat knoopte ik goed mijn oren.

Zoals gezegd: waarschijnlijk gebruikten meerdere instructeurs deze uitleg. En geven net iets te veel weggebruikers (lees: wegpiraten) hier een eigen draai aan. Bij zogenaamde dubbele kruisingen is het soms helemaal levensgevaarlijk. Vooral voor fietsers op de secundair liggende fietspaden. Vaak zie ik het gevaar al als ik op mijn fiets de kruising nader. Ondanks mijn recht op voorrang, begin ik alvast maar te remmen.

De overstekende of afslaande automobilist mindert vaart, kijkt wél of er andere auto’s zijn om rekening mee te houden, waarna die flink gas geeft om over te steken/af te slaan. En dan is er daar ineens een fietser die totaal over het hoofd is gezien. U moest eens weten hoe vaak ik al bijna geschept ben, op mijn weg naar het werk. Vertrek verdorie wat vroeger en kijk wat beter uit!

Resumé: fietsen is gezond, dat wordt immers vaak gezegd. Daarom neem ik zo vaak als mogelijk de fiets voor het ritje naar mijn werk. Maar u mag best weten, voordat ik thuis op die fiets stap, doe ik vlug even een klein schietgebedje. En voor morgen: wees vooral voorzichtig allemaal!

Begin de dag met het nieuws uit je gemeente met de gratis Nieuwsbrief. KLIK HIER en meld je aan. Aanvoerder van het lokale nieuws.

< Kijk hier voor agenda
< Volg HeusdenNieuws ook via
Facebook
< Wist u dat wij iedere morgen meer dan 4500 nieuwsbrieven verzenden
< Wist u dat wij iedere dag meer dan 10.000 bezoekers hebben op onze website
< Adverteren op Heusden.Nieuws.nl stuur een
mail

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen