Historisch Heusden: Op 24 oktober 1944 stort in Doeveren een Typhoon neer

Foto: Nationaal Archief

Een nieuwe Aflevering van Historisch Heusden geschreven door Bart Beaard en deze keer gaat het in deel 89 van Historisch Heusden over Op 24 oktober 1944 stort in Doeveren een Typhoon neer. Op die dag is stort om 11.40 uur bij Doeveren een Engelse Typhoon jachtbommenwerper van het 247 Squadron neer. Twintig minuten daarvoor is het vliegtuig opgestegen vanaf vliegveld Eindhoven voor een patrouillevlucht.

Zijn toestel wordt geraakt door Duits luchtafweergeschut dat tussen Besoijen en Drongelen staat opgesteld. De ‘Tiffy’ stort neer, ten oosten van de huidige Valkenvoortweg op een perceel grond van landbouwer Mart Boll. Pas 20 jaar later wordt vastgesteld dat F/Lt Paul Norman Langston de piloot is en kunnen stoffelijke resten op de Engelse militaire begraafplaats Jonkerbos War Cemetery in Nijmegen begraven worden en vindt Paul een waardige rustplaats in graf 19.J.1.

F/L Paul Norman Langston

Paul Norman Langston
Paul, geboren op 12 september 1922 in Marton, Nieuw Zeeland, meldt zich in oktober 1940 voor een baan bij het grondpersoneel van de luchtmacht. Maar all snel volgt hij een opleiding voor piloot en behaalt hij zijn brevet. Op 13 december 1940 vertrekt hij naar Engeland om opgeleid te worden tot vlieginstructeur. Uiteindelijk wordt hij piloot in het 247 Squadron, waarmee hij 37 operationele vluchten uitvoert vanaf bases in Frankrijk, België en tenslotte Eindhoven, de basis waarop hij niet meer terugkeert. Paul heeft dan in totaal 1342 vlieguren op zijn naam staan, waarvan 92 operationeel.

Zijn missie
Met zeven andere Engelse jagers van het 247 Squadron is hij om tien voor half twaalf opgestegen, in de operatie ‘Rocket Attack’, vanaf het vliegveld Eindhoven. De opdracht is om Duits verkeer tussen de Maas en Tilburg uit te schakelen. Maar dan klinken de scherpe knallen van de luchtdoelkanonnen van Flak Abteilung 469 die door de Duitsers opgesteld zijn tussen Besoijen en Drongelen om het vitale Drongelense veer te verdedigen. Ditmaal schieten de kanonniers raak. Het brandende toestel verdwijnt in de laaghangende bewolking, waar het weer uit te voorschijn komt. Het brandende vliegtuig boort zich diep in de klei van een bietenveld, gelegen aan de oostzijde van de Veldsteeg, nu Valkenvoortseweg. De steeg is een grindweg tussen Doeveren en Baardwijk, de plaatselijke bevolking noemt die grindweg de “Barkse Steeg”. Een stuk land van Doevenaar Mart Boll wordt het graf van de onfortuinlijke piloot. Op de akker is de Waalwijker Marinus Corstanje bezig met het rooien van voederbieten en hij loopt flinke brandwonden op aan hoofd en handen door de rondspattende brandende vliegtuigbenzine. Het wrak zit deels diep in de drassige bodem. Met het neergestorte vliegtuig gebeurt niets; de Duitsers hebben geen tijd om het te bergen.

Na de oorlog
Het duurt tot in 1946 voor er bij het wrak activiteiten ontplooid worden. De Veense opkoper van oude metalen J. van de Boogaard, vraagt aan Mart Boll om het wrak te mogen bergen. Het is al een eind in de drassige bodem weggezakt,. De staart met een stuk van de romp en delen van de vleugels  kunnen vrij gemakkelijk uit de grond worden gehaald; het bergen van de cockpit en de zware motor is met de eenvoudige middelen, waarover Van de Boogaard beschikt, vanwege de doorweekte grond niet mogelijk. Net als hij er mee op wil houden, doet hij een lugubere vondst: een vliegerlaars met enkele botjes. Omdat de kuil is volgelopen met water kan hij niet verder zoeken. De kuil wordt daarom dichtgemaakt en de laars en botjes worden afgeleverd op het politiebureau. Vermoedelijk zijn de Engelse autoriteiten van de vondst op de hoogte gebracht, want na enige tijd melden zich enkele Engelse officieren die zich over de laars ontfermen, maar die kennelijk geen verdere stappen ondernemen.

De rode cirkel is de plaats waar het vliegtuig op 24 oktober 1944 is neergestort

De opgraving
In 1961 worden in het kader van de ruilverkaveling Heusden –Vlijmen grondwerkzaamheden verricht op het land van Boll. Bij de heer Couwenbergh, werkzaam op het Waalwijkse gemeentehuis als chef Algemene Zaken, gaat een lichtje branden. Hij besluit om de Gravendienst van de Koninklijke Landmacht in te lichten over de aanwezigheid van de wrakresten en mogelijk een stoffelijk overschot. Deze keer wordt er wel aandacht geschonken aan de waarschuwing en vanuit Duitsland sturen de Engelsen een zestal militairen van het RAF – Bomb Disposal voor het onschadelijk maken van mogelijk aanwezige explosieven en het uitvoeren van het eigenlijke bergingswerk. Het doel van het bergingswerk is wel het vinden van het herkenningsplaatje van de piloot. De graafwerkzaamheden beginnen op 22 juni 1961, waarbij al meteen wat munitie naar boven wordt gehaald. Maar op de tweede dag loopt de zaak vast vanwege problemen met de pomp, die het gat droog moet houden. Op 3 juli wordt het karwei hervat. De Engelsen hebben een andere pompinstallatie meegebracht en firma van Eggelen uit Baardwijk wordt voor bronbemaling ingehuurd. Op 10 juli wordt de eerste van drie raketten geborgen en op 14 juli worden stoffelijke resten van de piloot gevonden. Op 19 juli levert het zoeken een belangrijke vondst op: een polshorloge met de inscriptie “P. Langston 28.11.41”. Ondanks alle inspanningen gelukt het niet om de zware motor uit de drassige grond op te takelen en waarna op 19 juli wordt besloten het werk te staken. Hoewel het herkenningsplaatje niet gevonden is, heeft men voldoende gegevens gevonden om de identiteit vast te stellen.

Identificatie en begrafenis
De stoffelijke resten gaan naar RAF Hospital in Wegberg (D) en daar wordt vastgesteld dat de man, die in de Brabantse klei zijn leven liet, de uit het verre Nieuw Zeeland afkomstige 22-jarige Flight Lieutenant Paul Langston is. Na zeventien jaar vermist te zijn geweest, kan aan de ouders en enige broer van Paul medegedeeld worden dat hij omgekomen is. Bij deze boodschap is het polshorloge ingesloten dat hij van zijn ouders heeft gekregen ter gelegenheid van zijn benoeming tot pilot officer. In 1964 worden de stoffelijke resten op de Engelse militaire begraafplaats Jonkerbos in Nijmegen ter aarde besteld en vindt Paul een waardige rustplaats in graf 19.J.1.

Opgraving van het vliegtuig door Engelse militairen

Bart Beaard

Begin de dag met het nieuws uit je gemeente met de gratis Nieuwsbrief. KLIK HIER en meld je aan. Aanvoerder van het lokale nieuws.

< Kijk hier voor agenda
< Volg HeusdenNieuws ook via 
Facebook
< Wist u dat wij iedere morgen bijna 3250 nieuwsbrieven verzenden
< Wist u dat wij iedere dag meer dan 10.000 bezoekers hebben op onze website
< Adverteren op Heusden.Nieuws.nl stuur een 
mail

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen