Een nieuwe Aflevering van Historisch Heusden geschreven door Bart Beaard en deze keer gaat het in deel 185 van Historisch Heusden over Max Lips en Anton Pieck waren goede vrienden. Anton Pieck (1895-1987), kunstschilder, tekenaar, graficus en ontwerper, werd op het einde van 1951 benaderd door Eindhovens cineast Peter Reijnders.
Hij was een zwager van mr. R.J.Th. Van der Heijden, burgemeester van gemeente Loon op Zand, en hij vroeg Pieck om samen een Sprookjesbos te bouwen in de Efteling. Het idee daarvoor kwam van de burgemeestersvrouw. Van der Heijden was in de periode 1930-1948 burgemeester van de gemeente Drunen. Voor de oorlog had Van der Heijden in Drunen al het initiatief genomen voor de aanleg van het kampeerterrein Klinkaertbosch, het latere kampeercentrum De Klinkaert, en het zwembad De Pleune Wiel. De burgemeestersvrouw vond De Efteling een mooie impuls voor de toeristische recreatieve ambities van de gemeente Loon op Zand. Peter Reijnders en Anton Pieck maakten vervolgens een tiental sprookjes in het Sprookjesbos in de Efteling. Het park groeide uit tot een pretpark van wereldformaat.
Van ’s-Hertogenbosch naar Drunen
In september 1939 was scheepsschroevenfabrikant Max Lips met zijn bedrijf verhuisd naar Drunen aan de toenmalige Lage Heide of Badhuisstraat. Van der Heijden was toen burgemeester van Drunen en was zeer nauw betrokken bij de verkoop van het industrieterrein en de vestiging van het bedrijf. De burgemeester werkte aan een plan voor een betere werkgelegenheid in Drunen en daar paste de vestiging van Lips prima in.
Grotestraat 62
In 1954 kocht Max Lips de villa van de doktersfamilie Van Seters. Er volgde een grootschalige verbouwing waarvoor Vlijmens architect Jan Luijben een ontwerp maakte. Door Van der Heijden kwam Max Lips in contact met Anton Pieck, die toen bij de verbouwing betrokken raakte. Pieck maakte een ontwerp voor de tuin, de ingangspoort, de muur aan de Schoolstraat met poort en Neptunesbeeld, de garage en de werkplaats en het saunagebouw. In de dakstoel van de garagewerkplaats kwam een klok met daaronder de tekst “De tijd sal alles leeren“. In deze voormalige garagewerkplaats werd de eerste auto gerestaureerd. In 1966 kwam bij dit gebouw een uitbreiding met een atoomkelder.
Mercedes
In 1957 kocht Max Lips een Mercedes 220S Cabriolet (EX-14-14) bij het Bossche automobielbedrijf Putters. De aankoop zorgde voor Putters wel wat problemen want Max Lips wilde de auto in de blauwe Pieckkleur. Na veel overleg was het toch gelukt en werd in Stuttgart de auto in de gewenste kleur gespoten. De auto heeft inmiddels omstreeks een miljoen kilometers op de teller en is nu eigendom van kleinzoon Dirk Lips jr., die in Rosmalen een autobedrijf heeft met de naam Autotron Exclusiva.
Zuidzijde Grotestraat
In 1960 kocht Max Lips een eerste pand aan de zuidkant van de Grotestraat. In de loop der tijd kwamen daar meerdere panden bij tot hij beschikte over de panden 63 t/m 69. Die panden werden gebruikt als kantoorruimte, garage en expositieruimte. Anton Pieck maakte een ontwerp voor de gerestaureerde en vernieuwde voorgevels met een wit gevelaanzicht en in de topgevels kwamen een zestal gevelstenen met vervoerthema’s. Pand 69 was een voormalige Langstraatse kortgevelboerderij met de kenmerken: houten gebinten, groot zadeldak met wolfseinden, lage gevels en plavuizenvloer. Voor deze boerderij maakte Pieck een ontwerp voor een privémuseum met oude auto’s en de naam werd ‘Anton Pieckzaal’.
Lips Autotron
In september 1968, tijdens de Autorally Amsterdam-Parijs-Amsterdam, maakte Max Lips bekend dat hij een groot tentoonstellingsgebouw of automuseum in Drunen wilde bouwen. Inmiddels was een omvangrijke collectie van 400 oude auto’s opgebouwd. Voor het ontwerp van het museumgebouw werd Anton Pieck benaderd. De ‘Anton Pieckzaal’ was de inspiratie voor het ontwerp van het nieuwe museum met restaurant, filmzaal en binnentuinen. Het gebouw werd samengesteld uit een groot aantal houten gebinten, waarop grote zadeldaken met wolfseinden kwamen, lage gevels en binnen overal rode plavuizen. Pieck was niet de architect maar hij maakte de ‘bouwplaten’ met ontwerptekeningen en detailschetsen van het binnen- en buitenwerk van de gebouwen. Het geheel met de typische Pieckse kleuren, die een gemoedelijk geheel moesten uitstralen. De bouwplaten werden door Drunens architect Jan Verhagen uitgewerkt naar bouwkundige tekeningen en Jan de Wit van Drunens Bouwbedrijf Gebr. de Wit had de leiding over de uitvoering. In de voorbereidingstijd kwam Pieck wekelijks naar Brabant. Walther de Munnik haalde hem dan ’s-morgens vroeg op in Overveen-Haarlem. In de middag werd hij naar de Efteling gebracht en ’s-avonds bracht Eftelingontwerper Toon van de Ven hem terug naar Overveen. Op 11 oktober 1971 legde mevrouw Leny Lips-Canters de eerste steen. Op 1 juli 1972 werd het museum geopend door mevr. Marga Klompé, minister van CRM, en Anton Pieck. Het museum had op 6000 m2 een permanente expositie van 250 oude auto’s. In 1987 verhuisde het museum naar Rosmalen en gemeente Drunen kocht het complex, verbouwde het naar een cultureel centrum en veranderde de naam in De Voorste Venne.
Wat herinnert ons in Drunen nog aan Anton Pieck?
Bij het pand Grotestraat 62 is vrijwel alles nog hetzelfde, zoals destijds ontworpen door Pieck. Ook is het gevelaanzicht van de panden aan de zuidkant van de Grotestraat nog intact. Van het oorspronkelijke automuseum zijn de gebouwen er nog. Alleen zijn er wijzingen met de ingangen gemaakt. De hoofdingang was voorheen aan de zuidzijde aan de Afrikalaan. De Voorste Venne en Partycentrum Wijnand van Delft hebben aan de oostzijde bij het parkeerterrein nu een nieuwe ingang gekregen. De kleuren zijn niet overal nog oorspronkelijk. Vanwege de vele verbouwingen is van het oorspronkelijke interieur in de Anton Pieckzaal en in het Autotron niets meer over. Een gedeelte van de voormalige Anton Pieckzaal is nu ‘De Anton Pieckzaal’. Op vele plaatsen van het gehele complex zijn gebinten, of delen ervan, nog zichtbaar. Ten oosten van het complex kwam er een groot parkeerterrein en kreeg de naam Anton Pieckplein. Sinds 2018 kennen we ‘Het Pieck’, als nieuwe naam voor ‘De Aleph’, en is het centrum voor de kunsten van de gemeente Heusden.
Bart Beaard
Begin de dag met het nieuws uit je gemeente met de gratis Nieuwsbrief. KLIK HIER en meld je aan. Aanvoerder van het lokale nieuws.
< Kijk hier voor agenda
< Volg HeusdenNieuws ook via Facebook
< Wist u dat wij iedere morgen meer dan 5200 nieuwsbrieven verzenden
< Wist u dat wij iedere dag meer dan 10.000 bezoekers hebben op onze website
< Adverteren op Heusden.Nieuws.nl stuur een mail