Monumenten in Heusden: Wachtpost 33 te Drunen

11 jan , 9:44 Monumenten Heusden
m2811
Bron: R. Ankersmit

Als men de Maasroute A59 verlaat bij de aansluiting 42 en men rijdt richting Drunen dan ziet men op de eerste rotonde een spoorbaan liggen. Het was het idee van Dennis Münninghoff van het bedrijf Software Society om het binnenveld van de rotonde voor vijf jaar te adopteren en te vernieuwen met het thema SPOOR.

Dennis liet op het talud van het binnenveld een ± 10 meter lange spoorbaan leggen. Hiermede refereert hij aan de Langstraatspoorlijn, die naast de huidige Spoorlaan lag. Maar ook aan de Wachtpost 33, de wachterwoning bij de spoorwegovergang. Deze woning stond in het verlengde van De Bosschen. Bijzonder is ook dat het nabijgelegen tankstation de naam Wachtpost 33 draagt. Maar Dennis heeft nog meer affiniteit met het thema SPOOR, maar daarvoor moet u naar zijn website www.karel.rocks kijken. Karel is de naam van zijn vader.

Bron: R. Ankersmit

Spoorwegovergang Kuijksche Heide en Wachtpost 33. Deze foto is genomen op 20 november 1961

Na vele onteigeningsprocedures, ook van de graven van d ‘Oultremont, werd de aanleg van de spoordijk Drunen-Vlijmen op 14 april 1886 aanbesteed. Aannemer C.D. Kleijn uit Raamsdonkveer was de laagste inschrijver. De spoordijk doorsneed het bos van de graaf d’Oultremont en zo ontstond er een noordelijk en een zuidelijk bos; het huidige landgoed Steenenburg. Een ‘landweg’, die nu De Bosschen heet, verbond de Oud-Heusdensche Baan met De Dekker en De Hei en er was een verbindingspad met het landgoed d’ Oultremont. Hier kwam een onbewaakte spoorwegovergang met de naam ‘Kuyksche Heide’. Bij de overgang werd een perron aangelegd voor het in- en uitstappen van reizigers. Op het perron stond een kleine abri en de trein stopte op verzoek. Er was geen kaartverkoop, de treinkaartjes moesten bij de conducteur gekocht worden. Aan de noordzijde van de spoorlijn werd Wachtpost 33, een enkele wachterwoning, gebouwd.

Op 16 april 1888 werd het baanvak Baardwijk-Vlijmen van de Langstraatspoorlijn in gebruik genomen. Al op 1 mei 1907 werd de stopplaats voor reizigers opgeheven. Dat was een gevolg van de aanleg van een tramlijn van 's-Hertogenbosch via Vlijmen en Drunen naar Heusden. Het perron met afrastering werd in hetzelfde jaar opgeruimd. Ter vervanging van de stopplaatsen Kuyksche Heide en Nieuwkuyk werd tussen de beide stopplaatsen ter hoogte van de Kerkstraat een nieuwe stopplaats Nieuwkuijk geopend. In verband met de aanleg van de Provincialeweg N267 werd het spoor in 1972 over 1400 meter naar het zuiden verlegd met het verste punt 50 meter ten opzichte van de bestaande lijn. Toen is de wachterwoning afgebroken.

Over het nieuwe spoor, dat maar enkele maanden gebruikt is, kwamen in hetzelfde jaar 1972 twee viaducten gereed voor het doortrekken van de N267 richting het zuiden, maar dat plan is nooit gerealiseerd. Sinds dat jaar rijden er ook geen treinen meer en geleidelijk verdwenen de spoorrails en kwam er in delen de huidige Spoorlaan (v.h. Parklaan), als verbinding tussen Nieuwkuijk en Drunen. De naam Spoorlaan was nog de enige herinnering aan de Langstraatspoorlijn, de 46 km lange treinverbinding tussen ’s-Hertogenbosch en Lage Zwaluwe.

Bart Beaard

Ton Groot

Een ± 10 meter lange spoorbaan op het talud van de rotonde, een verwijzing naar de Langstraatspoorlijn. Foto Toon Groot