Gebeld door ‘ING’ om je geld veilig te stellen? Trap er niet in!

ING waarschuwt voor telefoontjes van mensen die zich voordoen als medewerker van de bank. Tijdens zo’n belletje probeert een fraudeur je bijvoorbeeld wijs te maken dat je geld niet veilig is op je ING-rekening en vraagt je zo snel mogelijk geld over te boeken naar een andere rekening.

De telefoontjes kunnen heel echt lijken en het kan zelfs dat je het echte ING-nummer in je telefoonscherm ziet staan. ING vraagt nooit om geld over te maken naar een andere rekening, zo waarschuwt de bank.

Volgens ING proberen de oplichters je snel te laten handelen: er zouden verdachte activiteiten op je rekening plaatsvinden en je moet snel je geld ‘veilig stellen’ door het over te maken naar een rekeningnummer dat zij jou doorgeven. Dat rekeningnummer is vaak een rekeningnummer van een andere bank. Fraudeurs kunnen woorden gebruiken als ‘kluisrekening’ of ‘veiligheidsrekening’. Soms vraagt de fraudeur je ook om de betaalpas mee te geven aan iemand die aan je deur komt.

Oplichter kán op de hoogte zijn van persoonlijke gegevens
Het kan zijn dat de oplichter je geboortedatum, adres of andere persoonlijke informatie weet. Dat weten ze doordat je eerder in een phishingmail die gegevens hebt ingevuld.

ING benadrukt dus nooit te vragen geld over te maken naar een andere rekening. De bank vraagt je ook nooit om inloggegevens, je pincode of andere beveiligingscodes. ING stuurt ook nooit mails met een directe link naar Mijn ING. En de bank stuurt nooit iemand naar je huis om je bankpas op te halen, je hoeft je pas ook nooit op te sturen (ook niet als je ‘m hebt doorgeknipt).

Bron: Opgelicht?!

Begin de dag met het nieuws uit je gemeente met de gratis Nieuwsbrief. KLIK HIER en meld je aan.
Aanvoerder van het lokale nieuws. Wist u dat wij iedere morgen bijna 2500 nieuwsbrieven verzenden.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen