Gemiddeld een 8,3 voor het eerste contact met Bijeen Heusden

Foto: Bijeen Heusden

Ieder jaar onderzoeken we de dienstverlening van Bijeen Heusden, het netwerk van partijen die ervoor zorgt dat iedereen in de gemeente de zorg en ondersteuning krijgt die nodig is. Ook onderzoeken we hoe tevreden cliënten zijn over de zorgaanbieders. De professionals van Bijeen Heusden staan iedere dag klaar voor onze inwoners en ook over het jaar 2021 komt Bijeen Heusden weer goed voor de dag!

 Het eerste contact met Bijeen wordt gewaardeerd met een 8,3. Dat is maar liefst een stijging van 0,4 punten ten opzicht van 2020. Ongeveer driekwart (76%) wist waar ze zich moesten melden met hun hulpvraag, daarbij nemen de meeste inwoners telefonisch contact op met Bijeen. Naast de positieve waardering voelden inwoners zich ook snel (85%) en serieus (93%) geholpen. Het keukentafelgesprek, dat eventueel volgde uit het telefonisch contact, werd net als vorig jaar beoordeeld met een 7,9.

Rapportcijfers
Inwoners die in 2021 een maatwerkvoorziening vanuit de Wmo hebben aangevraagd, hebben vragenlijsten ingevuld over de toegang tot hulp van Bijeen. Inwoners die al sinds 2019 gebruik maken van een Wmo-voorziening hebben vragenlijsten ingevuld over de kwaliteit van dienstverlening. In totaal hebben bijna 1250 inwoners gereageerd in dit onderzoek. Dit betekent dat de resultaten als betrouwbaar kunnen worden beschouwd. Voor de ondersteuning van Bijeen Heusden geven de respondenten gemiddeld voor:

Thema’s Cijfer Opvallend
Hulp bij het huishouden 8,3 80% kan door de hulp beter dingen doen die ze wil
Hulpmiddelen 7,7 90% kan door het hulpmiddel beter dingen doen die ze wil
Begeleiding 7,8 77% vergroot de zelfredzaamheid door hulp van een begeleider
Dagbesteding 7,8 87% ontlast de partner door de dagbesteding
Vervoer 7,7 88% kan zich beter redden door gebruik te maken van vervoer
Woningaanpassing 7,9 86% vergroot de zelfredzaamheid door een woningaanpassing

Wethouder Peter van Steen is trots maar ziet ook verbeterpunten
’Ook dit jaar wordt de dienstverlening van Bijeen weer erg goed beoordeeld! Daar ben ik als wethouder sociaal domein natuurlijk erg trots op! Door het continu meten van de dienstverlening zien we dat het de afgelopen jaren erg goed doen. Ook dit jaar zien we weer verbeterpunten. Bijvoorbeeld nog beter de verwachtingen scheppen wat Bijeen kan betekenen voor inwoners. Daarbij is het belangrijk om samen met cliënten te kijken wat ze zelf nog kunnen (regelen). Zorgaanbieders hebben steeds langere wachtlijsten voor het bieden van hulp, bijvoorbeeld huishoudelijke hulp vanwege personeelstekorten. Ook de ondersteuning van mantelzorgers blijft onze aandacht houden. In de resultaten valt op dat inwoners steeds minder het idee hebben dat hun naaste de zorg aankan. Ook medewerkers zien het aantal overbelaste mantelzorgers stijgen. Het is dus belangrijk dat we mantelzorgers ontlasten door bijvoorbeeld  dagbesteding of een boodschappendienst aan te bieden. Ik ben in ieder geval trots op Bijeen en de partners die dagelijks met passie en professionaliteit klaar staan voor onze inwoners die ondersteuning nodig hebben’’, aldus wethouder Peter van Steen.

Hoe werkt Bijeen Heusden?
Als iemand met een zorg- of ondersteuningsvraag aanklopt bij Bijeen wordt altijd eerst in kaart gebracht wat er precies aan de hand is. Daarbij wordt gekeken wat mensen zelf kunnen doen en wat anderen in hun omgeving eventueel voor hen kunnen betekenen. Daarbij wordt ook bekeken of via bestaande voorzieningen hulp geboden kan worden, zoals de klussendienst van Zorgsaam Heusden of dagbesteding van Met Elkaar.

Meten is weten
Sinds 2020 meten we de cliënttevredenheid door inwoners met een toewijzing Wmo binnen één maand na de start van de zorg een vragenlijst te sturen over de ervaring met de toegang. Drie maanden na deze start ontvangen ze ook een vragenlijst over de kwaliteit en ervaring met de hulp en ondersteuning vanuit de Wmo. Uit de respons blijkt dat minder cliënten de vragenlijsten invullen. Daarom heeft het college besloten om niet meer continu te meten, maar één keer per jaar. Het onderzoek wordt uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau ZorgfocuZ.

Meer informatie
Heeft u behoefte aan ondersteuning? Kijk dan op de website www.bijeenheusden.nl of bel met Bijeen: (073) 78 201 78. E-mailen kan ook: [email protected].

Begin de dag met het nieuws uit je gemeente met de gratis Nieuwsbrief. KLIK HIER en meld je aan. Aanvoerder van het lokale nieuws.

< Kijk hier voor agenda
< Volg HeusdenNieuws ook via
Facebook
< Wist u dat wij iedere morgen meer dan 4000 nieuwsbrieven verzenden
< Wist u dat wij iedere dag meer dan 10.000 bezoekers hebben op onze website
< Adverteren op Heusden.Nieuws.nl stuur een
mail

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen