Een levensbeschouwelijke dag in de fysiotherapie: interessant en leerzaam

30 okt , 7:43 Nieuws
papierwerk klaarleggen voor patienten
Bill Banning
Voor het vak levensbeschouwing op ons d’Oultremont College moeten we vier uren levensbeschouwelijke activiteiten verrichten in de samenleving (vwo-4). Ik heb gekozen om te gaan helpen bij de fysiotherapie in de Total Fit in Vlijmen. Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik erg geïnteresseerd ben in geneeskunde en ik wou kijken of ik een medisch beroep bij mij vind passen als een eventueel beroep voor mezelf later.
Patiënten mogen helpen
Ik heb patiënten geholpen met verschillende dingen. Vooral heb ik patiënten die COPD hebben of die problemen hadden met hun hart getest op verschillende manieren. Ik heb een looptest gedaan waarbij patiënten zes minuten moesten lopen en dan moest ik hun zuurstofgehalte en hartslag ervoor, erna en na rust meten. Dit geldt ook voor de bloeddruk (ervoor en erna meten). Ook heb ik patiënten gewogen met een speciale weegschaal die elektrische stralen gebruikt om te kijken hoe je gewicht in je lichaam is verdeeld in bijvoorbeeld vet- en spiermassa. Daarnaast heb ik papieren voor de patiënten klaargelegd. Ook heb ik ook een proef gedaan waarbij we de kracht van de spieren van een hand meten. Ik heb ook een poging gedaan om een proef te doen waarbij de kracht van een spiergroep in de benen gemeten werd. Alle gegevens van deze testen moest ik opschrijven in hun dossiers en dan aan de fysiotherapeut geven.
Het laatste wat ik heb mochten meemaken voor deze activiteit was dat de fysiotherapeut op gesprek ging met een nieuwe patiënt en dat ik daarbij mocht meeluisteren naar het gesprek tussen hun tweeën. Door het mogen bijwonen van dit gesprek heb ik zelf meer inzicht gekregen hoe alles nou precies in zijn werk gaat. Het was ook erg interessant om samen met de fysiotherapeut te kijken naar de resultaten van de testen van de patiënten om er dan vervolgens erover na te denken waarom een patiënt ook die bepaalde resultaten heeft op de testen.
Erg leuke activiteit
Ik vond het erg leuk om deze activiteit te doen. Voordat ik het wist was het al half 3 en mocht ik weer naar school. Ik ben ook erg goed behandeld daar en de begeleider was erg lief. De patiënten waren ook allemaal heel gezellig en toevallig was mijn tante daar ook om te sporten. Haar moest ik ook een keer meten en dat was natuurlijk erg leuk om te mogen doen.
Deze activiteit heeft bijgedragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling
Het heeft zeker bijgedragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik heb een duidelijker beeld van hoe de werking gaat bij een fysiotherapeut en ik ben onder de indruk. Ik zit al een lange tijd na te denken of ik later geneeskunde wil studeren en ik wist het nog niet zeker. Ik zeg ook niet dat ik het nu wel zeker weet, maar ik heb nu al wel verduidelijking door deze activiteit dat ik de medische richting erg interessant vind. Ik stelde veel vragen, omdat het mij ook echt interesseerde en boeide. Ik heb dus door stage te lopen wel echt het idee gekregen dat ik grager geneeskunde wil studeren; doordat ik dit heb gedaan ga ik mezelf motiveren om eventueel meerdere beroepen te bekijken en te onderzoeken, maar ik sluit fysiotherapeut niet uit als toekomstig beroep!
Deze activiteit heeft op de volgende manier bijgedragen aan mijn sociale ontwikkeling
Het heeft ook een bijdrage geleverd aan mijn sociale ontwikkeling. Ik kwam daar aan en moest werken met wildvreemde mensen. Dit was in het begin even wennen, maar hoe langer ik daar stond, hoe leuker het werd. Ik moest praten tegen deze mensen, want je zit soms ook even met hen te wachten op de resultaten van een test. Dan kletste ik ook weleens met de patiënten, want zij willen dat soms ook. Een grappig gesprek met een patiënt ging over haar hartslag en dat we beiden eigenlijk een beetje zaten te bedenken hoe het kon dat die zo vreemd reageerde op de looptest en dat we er beiden niet uitkwamen. Ik vond de patiënten erg vriendelijk en heb het idee dat er banden zijn gebonden tussen mij en de patiënten. Een patiënt zei voordat ze ging dat we elkaar de volgende keer weer zouden treffen, helaas was dit maar een eenmalige stage en kon dit dan natuurlijk niet.
Tenslotte, ik heb niks meer te vertellen buiten dat ik het een erg leuke stage vond en erg blij ben dat ik dit heb mogen doen!
Reactie docent (B.B.)
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Met zulke jongelui kunnen we alle vertrouwen in de toekomst hebben!