Leuker bewegen met gaming

03 apr 2023, 16:42 Nieuws
winnaar activeesports
Stichting de Schroef
Bewegen met je lichaam als controller en daarmee het bewegen leuker maken. Dat is de doelstelling van de Active Esports Arena (AEA) programma. Active Esports Arena (AEA) en InnoBeweegLab uit Eindhoven hebben met steun van het BrabantSport Fonds dit unieke programma ontwikkeld. In de Active Esports Arena kunnen deelnemers zich vrij bewegen in virtual reality met hun eigen lichaam als controller.
Het is een videogame waar je echt middenin zit. Om het programma in de praktijk uit te rollen is er begin 2023 een samenwerking met Stichting de Schroef en het d'Oultremont College uit Drunen aangegaan. Stichting de Schroef is aangesloten vanwege hun expertise rondom jongeren, bewegen en gaming. De stichting heeft als doel jongeren uit de gemeente te inspireren en in verbinding te brengen met elkaar middels gaming. Zo’n 200 leerlingen uit diverse leerjaren van het d’Oulremont College konden meedoen aan de Active Esports Championships.Vrijdag 24 maart was de finale.
Eind februari was de eerste sessie van de Active Esports in de gymzaal van het d’Oultremontcollege. Hier konden de leerlingen voor de eerste keer de Active Esports Arena uitproberen. Onderzoekers van het InnoBeweegLab onderzochten het beweeggedrag van de leerlingen. Aan het eind van de eerste gaming sessie kregen alle deelnemers van buurtsportcoaches van Stichting de Schroef uitleg over een beweegaanbod. Dit aanbod was samengesteld en gebaseerd op de vaardigheden vanuit de games. De jongeren konden zelf kiezen uit een breed aanbod van gratis beweegactiviteiten. Zo’n 30 leerlingen hebben gebruik gemaakt van dit beweeg- en sportaanbod.
photo 2023 03 30 19 37 02
Met plezier bewegen!
“Ik wist niet dat je zo in beweging kon zijn met games!” (deelnemer Active Esports Championships). Uit het onderzoek van het InnoBeweegLab blijkt dat 18% van de leerlingen die weinig sporten het sporten en bewegen leuker te zijn gaan vinden door dit programma. 18% van deze leerlingen heeft deelgenomen aan het beweegaanbod. 33% van de deelnemers wil Active Esports als officiële sport zien en zelf beoefenen. Patrick Berkelmans (docent L.O. d’Oultremontcollege): “het was een leuke ervaring. Op dit moment is het nog niet praktisch haalbaar om toe te passen tijdens de lessen L.O. Maar ik ben ervan overtuigd dat deze uitdagende innovatie combinatie van sport en spel in de toekomst wel degelijk bruikbaar is tijdens de lessen”


en de winnaars zijn….
De beste deelnemers van de finale week streden afgelopen vrijdagmiddag in de finale. Tijdens de finale week waren er verschillende prijzen te winnen. Bij de reactiesnelheid spellen van Stichting de Schroef won Julian van Aalten uit klas DM4A. Hij gaat met zijn hele klas lasergamen in de school onder begeleiding van buurtsportcoaches van Stichting de Schroef. In de Active Esports Arena wonnen Jan Antonissen en Gijs van Nunen uit klas DH3E in een spannende finale van Arenzina Vonk en Floor Freeman uit klas DV5B. Klas DH3E gaat binnenkort met de gehele klas op naar Jump XL in Waalwijk. Het enthousiasme van de deelnemers versterkt de ambitie van de ontwikkelaars tot het organiseren van een landelijke Active Esports competitie.
Begin de dag met het nieuws uit je gemeente met de gratis Nieuwsbrief. KLIK HIER en meld je aan. Aanvoerder van het lokale nieuws.
< Kijk hier voor agenda
< Volg HeusdenNieuws ook via
Facebook
< Wist u dat wij iedere morgen meer dan 4500 nieuwsbrieven verzenden
< Wist u dat wij iedere dag meer dan 10.000 bezoekers hebben op onze website
< Adverteren op Heusden.Nieuws.nl stuur een
mail