Voetbaltraining geven als levensbeschouwelijke activiteit, ‘Ik haal er heel veel rust en voldoening uit’

20 jun , 9:00 Nieuws
la kaj raaijmakers h4a foto rkvvv nieuwkuijk jpg
Voor mijn levensbeschouwelijke activiteit op het d’Oultremont heb ik voetbaltraining gegeven aan RKVVV Nieuwkuijk jongens onder de 15 jaar, dit is een team lager dan mijn eigen team.
Zelf ben ik een voetballer van Nieuwkuijk onder de 6 jaar, maar wij trainen regelmatig gezamenlijk daarom heb ik gekozen om hierbij training te geven. Hun leider was wel aanwezig om toezicht te houden, maar ik had zelf alles erg goed onder controle. Dus die leider heeft niet hoeven in te grijpen of hoeven te helpen, iets waar ik heel trots op ben. De jongens van onder 15 hebben echt geweldig goed geluisterd en hebben ook echt heel goed getraind. Hun vooruitgang heb ik echt gezien en ik ben heel erg blij dat ik hier mijn steentje aan kon bijdragen. Iets wat ik met heel erg veel plezier heb gedaan.
Ook heb ik training gegeven omdat er qua trainers een groot tekort is. Dit tekort is heel er lastig is voor de club om op te lossen, daarom is de club erg blij als jeugdleden hierbij een handje bij kunnen en willen helpen. Daarom ben ik heel blij dat ik mijn steun heb kunnen bieden aan de club, eerlijk gezegd heb ik er zelf ook veel van kunnen leren. Ook ben ik zeker van plan om dit vaker te gaan doen, want ik merk echt aan mezelf dat ik er heel veel rust en voldoening uithaal. Dat is wel heel erg fijn in deze lastige en drukke tijd waarin ik, maar ook de andere leerlingen zich in bevinden.
Deze activiteit heeft bijgedragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling
:
“Ik heb gemerkt dat ik tijdens het training geven wel tegen een aantal dingen aanliep, zoals het luisteren van de kinderen. Ik ken veel van deze kinderen persoonlijk omdat het of broertjes van vrienden zijn of omdat ik een persoonlijke band heb met de jongen in kwestie.
Maar toen ik eenmaal even met de jongens begon te praten en uitleg ging geven wat we gingen doen tijdens de training hadden alle jongens er wel veel zin in. Dus konden de jongens van onder 15 en ik elkaar goed VER-STAAN. Ik heb hierdoor wel geleerd dat als je even met de jongens rustig gaat praten dat ze dan veel beter luisteren in plaats van dat je tegen de jongens gaat schreeuwen of je stem gaat verheffen. De jongens deden echt heel erg hun best wat mij persoonlijk echt een goed gevoel gaf. Ook gingen we een ‘pass- en trapoefening’ doen’. Hierbij zag je de jongens echt vorderingen maken, je zag echt dat het steeds beter ging. En hetzelfde gebeurde bij de schietoefening op goal, je zag echt dat ze steeds vaker en steeds mooiere goals maakten.
Dit gaf mij persoonlijk echt een voldoening, ik was echt trots dat ik deze jongens kon helpen. Ik was blij dat ik mijn steentje kon bijdragen om hun beter te maken in voetbal. Ook was het
heel fijn dat de jongens goed meededen en goed luisterden. Ik heb ook geleerd om een leidende rol op me te nemen binnen het voetbalveld. Eerst bleef ik altijd wat meer op de
achtergrond en nu merk ik dat ik mezelf ook echt wil laten horen. Daar ben ik zelf heel erg trots op en dat vind ik een hele goede persoonlijke ontwikkeling van mezelf.”
Deze activiteit heeft bijgedragen aan mijn sociale ontwikkeling:
“Ik merk vooral dat ik makkelijker tegen mensen durf te praten, want er waren ook een aantal spelers in de 0.15 die ik nog niet zo goed, tot niet kende. Met hen begon ik naarmate de
training vorderde ook echt te praten en hun tips te geven over hoe ze bijvoorbeeld een betere bal-aanname konden hebben, of dat de bal niet zover van hun voet af stuiterde. Ik
durf nu ook steeds meer tegen mensen te praten die ik niet zo goed ken, terwijl ik dat normaal echt absoluut niet deed. Ook heb ik zelf echt nieuwe contacten gelegd met de spelers van onder de 15 jaar. Veel jongens spreek ik nu regelmatig op of buiten school wat ook erg leuk is. Even een gesprek van: ‘Hoe gaat het?’, maar soms ook zeker diepgaandere gesprekken. Dit had ik zonder dat ik training had gegeven nooit bereikt. Dus daardoor ben ik ook extra blij dat ik training heb gegeven aan de 0.15. Ik heb ook expres gekozen voor deze groep jongens omdat deze jongens echt wat willen leren en dus heel leergierig zijn wat heel fijn is tijdens de training. De jongens willen nu ook steeds meer contact met mij leggen wat ook erg fijn is en echt zelfvertrouwen geeft. Dat is ook voor mij een hele belangrijke en speciale sociale ontwikkeling geweest.
Kaj Raaijmakers – leerling havo-4 d’Oultremont College Drunen
P.S.
Wat een geweldige leerlingen hebben we toch! Mijn hulde voor deze leerling en voor alle andere leerlingen die mooie levensbeschouwelijke activiteiten uitvoeren in de samenleving. Met
dank ook aan RKVVV Nieuwkuijk (en aan veel andere plekken in de samenleving) waar jongelui nieuwe ervaringen mogen en kunnen opdoen. Hierdoor versterkt niet alleen hun band met de samenleving, maar verdiept en verrijkt ook hun persoonlijke ontwikkeling zich. Kortom, bouwen aan de toekomst (dr. Bill Banning, dankbaar docent levensbeschouwing OMO).
Begin de dag met het nieuws uit je gemeente met de gratis Nieuwsbrief. KLIK HIER en meld je aan. Aanvoerder van het lokale nieuws.
< Kijk hier voor agenda
< Volg HeusdenNieuws ook via
Facebook
< Wist u dat wij iedere morgen meer dan 5200 nieuwsbrieven verzenden
< Wist u dat wij iedere dag meer dan 10.000 bezoekers hebben op onze website
< Adverteren op Heusden.Nieuws.nl stuur een
mail