Senioren lopen groter risico op letsel bij gebruik elektrische fiets

23 okt , 15:59 Zakelijk
pexels-team-evelo-413077137-15021613
Pexels

De e-bike is enorm populair onder senioren. Ze kunnen hiermee langer zelfstandig blijven omdat het fietsen minder moeite kost. Zelf boodschappen doen, op bezoek bij familie en vrienden of naar de kaartclub of een hobbyclub, het kan zonder een beroep te doen op hulp van anderen. Dit geldt ook voor het maken van tochtjes in de omgeving. Maar senioren lopen wel een groter risico op letsel bij een val. Ze zijn nu eenmaal kwetsbaarder en reageren soms net wat minder alert op verkeerssituaties. Daarom is het belangrijk om goed op je veiligheid te letten als je met een e-bike op pad gaat.

Wel of geen helm?
Het dragen van een helm bij het berijden van elektrische fietsen is in Nederland niet verplicht. Dit geldt zelfs voor de snelle fatbikes. Maar toch kiezen steeds meer mensen ervoor om dit vrijwillig te doen. Wie in Duitsland de weg op gaat en fietsers tegenkomt ziet dat die vrijwel allemaal een helm dragen. Nederlanders zijn wat dat betreft wat eigenwijzer. Wij willen de wind door onze haren voelen wapperen en we willen ons kapsel niet ruïneren met een helm. Maar zeker bij ouderen kan dit veel ellende voorkomen. En ook als je wat jonger bent is een hardhandige confrontatie met de straat of een stoeprand geen pretje. Het kan zelfs leiden tot een dodelijke val als je hard met je hoofd ergens tegenaan komt. Het verplicht dragen van een helm op de fiets is in Nederland voorlopig nog niet aan de orde, ondanks het groeiend aantal ongevallen met e-bikes en fatbikes.

Voorkom dat je onderweg strandt
Als je afhankelijk bent van de trapondersteuning dan is het belangrijk om de accu van je e-bike goed in de gaten te houden. Als de actieradius afneemt dan kun je de fietsaccu reviseren. Deze moet dan worden opgestuurd, waarna een gespecialiseerd bedrijf de accu voorziet van vitale nieuwe onderdelen. Hierna kan de accu opnieuw zo’n 5 jaar mee, de gemiddelde levensduur van een nieuwe accu. Revisie is uiteraard goedkoper dan een nieuwe accu kopen. Wil je je eigen accu niet gereviseerd terug dan kun je bij deze bedrijven vaak ook gereviseerde accu’s kopen van verschillende merken. Op die manier kun je bijvoorbeeld kiezen voor een accu meteen hogere capaciteit als blijkt dat je meer gebruik maakt van je e-bike dan je bij aanschaf dacht.

Kies voor de juiste snelheid
Na een Bosch fiets accu revisie kun je op je e-bike weer net als toen hij nieuw was een snelheid van zo’n 25 km/u halen. Maar het is natuurlijk niet per se noodzakelijk om zo hard te gaan. Als je met deze toch best fikse snelheid over de weg zoeft, dan moet je heel goed opletten voor onverwachte gebeurtenissen. Een kind dat oversteekt, iemand die voor je rijdt en ineens een veel lagere snelheid blijkt te hebben of een automobilist die je over het hoofd ziet. Een aanrijding met hoge snelheid geeft uiteraard een flink grotere kans op ernstig letsel. Pas je snelheid dus aan als je niet meer zo goed ziet of als je om een andere reden niet meer zo snel kunt reageren.