Een nieuwe Aflevering van Historisch Heusden geschreven door Bart Beaard en deze keer gaat het in deel 207 van Historisch Heusden over 'Elke dag angst' Vlijmen en de V.1 - vliegende bommen. Op
30 maart 1945 wordt vanuit Salland-Overijssel de laatste V.1 naar Antwerpen
gelanceerd.
Ter ondersteuning van het Ardennenoffensief van het Duitse leger
zijn er dan 5395 projectielen gelanceerd. Een gedeelte is over Vlijmen gevlogen,
soms wel honderd per dag. Een angstige periode voor alle mensen. In de bebouwde
kom storten vier V.1’s voortijdig neer met als droevig resultaat: 28 mensenlevens,
talloze gewonden en tientallen verwoeste huizen. De grootste verwoesting is in
het centrum, waaraan Vlijmen later het Plein en omliggende winkels en woningen
‘te danken’ heeft.
Explosietekening van een
V.1 met straalpijp. Collectie Bart Beaard
Vergeldingswapen
V.1
Al vóór de oorlog heeft de
Duitse luchtmacht opdracht om een onbemand vliegtuig te ontwikkelen. Op 10 juni
1942 geeft Hitler de opdracht voor de verdere ontwikkeling en productie van de
vliegende bom die later bekend wordt als V.1 (Vergeltungswaffe 1). Hij wil het wapen
inzetten om op geallieerd grondgebied dood en verderf te zaaien als vergelding
voor de geallieerde bombardementen op Duitse steden en fabrieken. De
ontwikkeling en het testen heeft plaatsgevonden in Peenemünde aan de Oostzee. De
productie van het wapen in ’s-werelds grootste ondergrondse fabriek in de kalkbergen
van Mittelfeld-Nordhausen (ook wel Mittelbau-Dora genoemd) in het Harzgebergte.
Krijgsgevangenen en dwangarbeiders uit nabijgelegen concentratiekampen (onder
meer Buchenwald) worden voor de productie ingezet. Op 12 juni 1944, een week na
D-day, wordt vanaf een lanceerbaan aan de Franse westkust de eerste V.1 naar
Londen gelanceerd. Aanvankelijk zijn de aanvallen alleen vanuit Frankrijk
gericht op Londen. Later later ook
vanuit Duitsland op Londen, Luik, Brussel en Antwerpen. Weer later vanuit
Salland-Overijssel naar Antwerpen en deze vliegen gedeeltelijk over Vlijmen. Totaal
zijn er 30.257 V.1’s geproduceerd, waarvan er 22.538 zijn gelanceerd; 11.891
naar België en 10.647 naar Engeland. De V.1 heeft incl. de straalmotor een
totale lengte van 8,5 meter en een spanwijdte van 5,4 meter. De brandstoftank
bevat 700 liter kerosine. Aan boord is 830 kilogram springstof Amatol met drie
verschillende ontstekingen. De snelheid is 600 km/uur en de vlieghoogte 3050
meter. Een propeller op de neus is gekoppeld aan een afstandteller die, na een
aantal vooraf ingestelde omwentelingen, het hoogteroer aanstuurt en de V.1 laat
neerstorten.
Het
lanceren
Met zijn straalmotor kan een
V.1 niet op eigen kracht in beweging komen en heeft daarvoor een lanceerbaan
nodig. Die baan staat onder een hoek van 6º en heeft een lengte van 48 meter. Als
de V.1 op de lanceerbaan ligt wordt met een startunit de straalmotor gestart.
Aan de lanceerbaan wordt een stoomapparaat met twee tanks met chemicaliën
gekoppeld. Bij het mengen van deze chemicaliën ontstaat oververhitte stoom met
een druk van 58 bar, waardoor een plunjer door de lanceerbaan wordt gejaagd.
Een haak aan de plunjer neemt de V.1 mee en binnen één seconde verlaat de V.1
de lanceerbaan met een snelheid van 360 km/uur! Dan kan de V.1 op eigen kracht
verder. Aanvankelijk worden de V.1’s in Noordwest Frankrijk gelanceerd vanuit lanceerbunkers.
Al snel worden verplaatsbare lanceerbanen in gebruik genomen.
Herdenkingsmonument
op het RK kerkhof met in het midden op het verzamelgraf een beeld van een
jongen, die een kruis of pilaar vasthoudt. Het opschrift luidt ‘Ons leven is
veranderd, niet weg’. Collectie Bart Beaard
In de bossen van Salland
worden in november 1944 23 lanceerbanen opgesteld, waarvan er 15 gebruikt zijn.
Alle banen zijn gericht op Antwerpen en een V.1 legt in 25-30 minuten de 270 km
af. Op 16 december ’44, de eerste dag van het Ardennenoffensief, wordt de
eerste V.1 gelanceerd. In enkele banen komen zij over onze gemeente. Vele V.1’s
storten vroegtijdig neer door technische mankementen, sabotage of luchtafweergeschut.
Naar schatting zijn op het grondgebied van de huidige gemeente Heusden ongeveer
40 V.1’s neergestort.
Onze
Lieve Vrouwke, gift hem nog een douwke, dat hij in een weiland valt, of in de
polder, maar niet bij ons op zolder.
Luisterend naar het pruttelgeluid
en kijkend naar de vuurstraal van de V.1 voelt men zich veilig. Wanneer het
geluid stopt of de vlam dooft, zoekt men zo snel mogelijk een afdoende
schuilgelegenheid. Het projectiel stort dan ergens in de buurt neer. De angst
voor het neerstorten zit er bij de bewoners maandenlang diep in. Er worden vaak
schietgebedjes gebeden. In de bebouwde kom van Vlijmen zijn er met een
oorverdovende klap vier neergestort: op 21 december 1944 op de Vlijmense Dijk
met 14 slachtoffers, op 2 januari 1945 in het Akkerpad met 13 slachtoffers, op 4
februari 1945 in de Pastoriestraat en geen slachtoffers en op 4 maart 1945 in
het Kwikkertsteegje aan De Akker met één slachtoffer. De reddingsoperaties worden
uitgevoerd door de brandweer, ingekwartierde Canadese militairen en
buurtbewoners. Bij de wrakken worden door hen de verminkte lichamen en kermende
gewonden uitgegraven. Gewonden worden naar de E.H.B.O.-post gebracht of met
legertrucks naar het ziekenhuis in ‘s-Hertogenbosch. Op het RK kerkhof vinden de
noodbegrafenissen plaats.
Nieuw
centrum
Wanneer na de bevrijding de
verwoeste panden zijn opgeruimd, blijft er in het centrum een grote vlakte over
met putten, kelders en puin. Onder architectuur van Jan Luijben start de
wederopbouw. In de daaropvolgende jaren komt er een prachtig Plein, een
winkelgalerij en nieuwe woningen aan De Akker en Akkerstraat.
Herdenkingsmonument
De realisering van een herdenkingsmonument
is zeer moeizaam verlopen. Het eerste plan is een monument op een grondstuk vóór
het toenmalige hotel-restaurant Het Zwarte Schaap, maar hoteleigenaar Jan
Luijben wil daarop een terras aanleggen. Dit ontaardt in de zogenaamde ‘kwestie
Luijben’ waaraan het hotel zijn naam te danken heeft. Pas in 1961 komt er op het
RK kerkhof een herdenkingsmonument. Het wordt geplaatst op het verzamelgraf met
23 grafvelden, waarin 38 slachtoffers begraven liggen, waarvan 27 V.1-slachtoffers.
Het monument is gemaakt door Haarsteegs beeldhouwer Therus van Bokhoven, naar
een ontwerp van zijn zoon Wim. In 1970, wanneer 25 jaar bevrijding gevierd
wordt, vindt burgemeester L. Schweitzer dat het tijd wordt dat Groot-Vlijmen
een gemeentelijk herdenkingsmonument krijgt. Op 4 mei 1970 wordt het onthuld
aan de Sint Catharinastraat. Een ontwerp van mevrouw Wilma Bruning-Hafmans uit
Cuyk, geïnspireerd door het Bijbelverhaal van de Barmhartige Samaritaan.
In de sokkel werd een loden
koker ingemetseld met een oorkonde en een lijst met daarop de namen van alle oorlogsslachtoffers
van de gehele gemeente Vlijmen.
Bart
Beaard
Abdij van de Berne
Op
14 februari 1945 stort een V.1 neer op de pastorie in de Pastoriestraat.
Collectie Abdij van Berne