Consumentenwaakhond waarschuwt voor nepkoopjes Black-Friday

Foto: Pixabay

Black Friday-koopjes kunnen zorgen voor een zure nasmaak als klanten zich hebben laten lokken door nepaanbiedingen. Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt. Onderzoek van de toezichthouder wijst uit dat webshops nog regelmatig met aanbiedingen stunten die mooier lijken dan ze in werkelijkheid zijn.

Volgend jaar komen er nieuwe regels die consumenten beter moeten beschermen, maar tot die tijd is het voor de ACM lastig om gesjoemel met ‘van-voor-prijzen’ aan te pakken. Het gaat om een al langer spelend fenomeen. Verkopers weten dat mensen gevoelig zijn voor aanbiedingen en proberen shoppers te verleiden door te zeggen dat iets normaal bijvoorbeeld 60 euro kost en nu tijdelijk maar 40. Maar in werkelijkheid kostte het artikel eerder dan soms helemaal niet die twee tientjes meer.

Weinig verbetering
Zeker tijdens het jaarlijkse koopjesfestijn rondom Black Friday wordt hierover veel geklaagd: de Consumentenbond kaartte dit ook al meerdere keren aan. En de situatie lijkt weinig veranderd. De ACM heeft eerder dit jaar online de aanbiedingen van 250 populaire producten, waaronder speelgoed en consumentenelektronica, van 25 webshops gedurende enkele maanden automatisch vastgelegd. Daarbij werden regelmatig nepkoopjes aangetroffen.

Nieuwe regels
Verkopers mogen consumenten volgens de wet niet op het verkeerde been zetten. Maar winkels hebben binnen de huidige regels nog relatief veel vrijheid met hun aanbiedingen. Een product moet daadwerkelijk voor de gehanteerde ‘van-prijs’ verkocht zijn in een periode van drie maanden voorafgaand aan de actie. Medio volgend jaar worden er nieuwe regels voor prijsaanbiedingen van kracht. Dan moet de genoemde ‘van-prijs’ de laagste prijs zijn die de handelaar 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd.

Voorlopig is het advies van de ACM en ook van de Consumentenbond om goed op te letten bij elke aanbieding die voorbij komt. Consumenten wordt aangeraden zich altijd bij zichzelf af te vragen of ze een product eigenlijk wel voor de aangeboden prijs willen hebben.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen