De provincie werkt toe naar een verdeling van € 120 miljoen over de Regionale Mobiliteitsprogramma’s (RMP 2025-2027) van de stedelijke regio’s Breda-Tilburg, ’s-Hertogenbosch en West-Brabant. Voor de Stedelijke Regio Breda-Tilburg (SRBT) is nu € 28 miljoen gereserveerd.
Achtergrond Alle colleges van de gemeenten in Hart van Brabant én de Baronie gingen in 2024 akkoord met het Meerjarig Multimaal Mobiliteitspakket (MMMP-SRBT). Het MMMP is de verdere doorvertaling voor mobiliteit van de Ontwikkelstrategie van de regio. Afspraken over de verdere uitwerking van het MMMP maken we met het Rijk via de Multimodale Mobiliteitsagenda Zuid Nederland (MMA). Afspraken tussen provincie en regio maken we in de Regionale Mobiliteitsprogramma’s (RMP).
Mobiliteitstafel SRBT
Het gezamenlijk portefeuillehoudersoverleg mobiliteit Hart
van Brabant en de Baronie is dé mobiliteitstafel SRBT. Wat is tot nu toe de
opbrengst van de samenwerking mobiliteit op SRBT-niveau?
Verdeling € 120 miljoen
Tijdens het portefeuillehoudersoverleg van 30 juni stond het
antwoord op de vraag centraal hoe de provincie toewerkt naar een verdeling van
€ 120 miljoen over de Regionale Mobiliteitsprogramma’s (RMP 2025-2027) van de
stedelijke regio’s Breda-Tilburg, ’s-Hertogenbosch en West-Brabant. In aanloop
daar naartoe hadden alle gemeenten maatregelen voorgedragen. De provincie heeft
die allemaal beoordeeld. Dat heeft geleid tot een overzicht van maatregelen
waaraan de provincie ‘zeker’ een bijdrage levert en maatregelen die op ‘oké’
staan. De provincie bepaalt later of en zo ja hoeveel zij daaraan gaat
bijdragen.
SRBT: € 28 miljoen
Op basis van de huidige verdeling van de middelen ontvangt
de SRBT voor de maatregelen die op ‘zeker’ staan €24,8 miljoen cofinanciering
van de provincie, als volgt verdeeld over de deelprogramma’s:
Bijdrage ministerie
Deze verdeling is nog niet definitief. Sommige maatregelen
ontvangen naar verwachting ook een bijdrage vanuit het ministerie van
Infrastructuur en Waterstaat (I&W). Daarover is pas na het BOMIRT in
november duidelijkheid. Dan wordt bekend wat de eventuele aanvullende bijdrage
vanuit I&W wordt voor mobiliteitsmaatregelen die de extra woningbouwopgaven
van de SRBT versterken of mogelijk maken. Als het ministerie daaraan bijdraagt,
ontstaat er meer financiële ruimte voor de provincie om bij te dragen aan de oké-maatregelen.
De definitieve verdeling van de middelen staat op de agenda van de Ontwikkeldag
SRBT op 3 december.
Trekkers deelprogramma’s
De komende periode gaan we in de SRBT aan de slag met de
verdere uitwerking van de zeker- en oké-maatregelen in de deelprogramma’s. Elk
deelprogramma telt twee bestuurlijk trekkers vanuit de SRBT. Zij geven sturing
aan het tijdig voorbereiden van afspraken met Rijk en provincie. Zij zien er op
toe dat de gemeenten de afgesproken maatregelen op tijd uitvoeren. Het
portefeuillehoudersoverleg ging akkoord met de volgende verdeling: