€ 28 miljoen voor Regionaal Mobiliteitsprogramma

15 jul , 17:05 Nieuws
unnamed
Hart van Brabant

De provincie werkt toe naar een verdeling van € 120 miljoen over de Regionale Mobiliteitsprogramma’s (RMP 2025-2027) van de stedelijke regio’s Breda-Tilburg, ’s-Hertogenbosch en West-Brabant. Voor de Stedelijke Regio Breda-Tilburg (SRBT) is nu € 28 miljoen gereserveerd.

Achtergrond Alle colleges van de gemeenten in Hart van Brabant én de Baronie gingen in 2024 akkoord met het Meerjarig Multimaal Mobiliteitspakket (MMMP-SRBT). Het MMMP is de verdere doorvertaling voor mobiliteit van de Ontwikkelstrategie van de regio. Afspraken over de verdere uitwerking van het MMMP maken we met het Rijk via de Multimodale Mobiliteitsagenda Zuid Nederland (MMA). Afspraken tussen provincie en regio maken we in de Regionale Mobiliteitsprogramma’s (RMP).

Mobiliteitstafel SRBT
Het gezamenlijk portefeuillehoudersoverleg mobiliteit Hart van Brabant en de Baronie is dé mobiliteitstafel SRBT. Wat is tot nu toe de opbrengst van de samenwerking mobiliteit op SRBT-niveau?

Verdeling € 120 miljoen
Tijdens het portefeuillehoudersoverleg van 30 juni stond het antwoord op de vraag centraal hoe de provincie toewerkt naar een verdeling van € 120 miljoen over de Regionale Mobiliteitsprogramma’s (RMP 2025-2027) van de stedelijke regio’s Breda-Tilburg, ’s-Hertogenbosch en West-Brabant. In aanloop daar naartoe hadden alle gemeenten maatregelen voorgedragen. De provincie heeft die allemaal beoordeeld. Dat heeft geleid tot een overzicht van maatregelen waaraan de provincie ‘zeker’ een bijdrage levert en maatregelen die op ‘oké’ staan. De provincie bepaalt later of en zo ja hoeveel zij daaraan gaat bijdragen.

SRBT: € 28 miljoen
Op basis van de huidige verdeling van de middelen ontvangt de SRBT voor de maatregelen die op ‘zeker’ staan €24,8 miljoen cofinanciering van de provincie, als volgt verdeeld over de deelprogramma’s:

  • kleine kernen: €2,4 miljoen
  • mobiliteitstransitie steden: € 1,1 miljoen
  • Bus Rapid Transfer (BRT) corridor Tilburg – Loon op Zand – Waalwijk – Heusden – ’s-Hertogenbosch: € 13,5 miljoen
  • BRT corridor Breda-Gorinchem-Utrecht: € 4,6 miljoen
  • Corridor A58: € 3,2 miljoen
  • Corridor A16 en N65: alleen onderzoeksmaatregelen.

Bijdrage ministerie
Deze verdeling is nog niet definitief. Sommige maatregelen ontvangen naar verwachting ook een bijdrage vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W). Daarover is pas na het BOMIRT in november duidelijkheid. Dan wordt bekend wat de eventuele aanvullende bijdrage vanuit I&W wordt voor mobiliteitsmaatregelen die de extra woningbouwopgaven van de SRBT versterken of mogelijk maken. Als het ministerie daaraan bijdraagt, ontstaat er meer financiële ruimte voor de provincie om bij te dragen aan de oké-maatregelen. De definitieve verdeling van de middelen staat op de agenda van de Ontwikkeldag SRBT op 3 december.

Trekkers deelprogramma’s
De komende periode gaan we in de SRBT aan de slag met de verdere uitwerking van de zeker- en oké-maatregelen in de deelprogramma’s. Elk deelprogramma telt twee bestuurlijk trekkers vanuit de SRBT. Zij geven sturing aan het tijdig voorbereiden van afspraken met Rijk en provincie. Zij zien er op toe dat de gemeenten de afgesproken maatregelen op tijd uitvoeren. Het portefeuillehoudersoverleg ging akkoord met de volgende verdeling:

  • A58 corridor: bestuurlijk trekker Breda (wethouder Peter Bakker) in afstemming met Tilburg (wethouder Rik Grashoff)
  • BRT-corridor BGU: bestuurlijk trekker Altena (wethouder Hans Tanis) in afstemming met Oosterhout (wethouder Clèmens Piena)
  • BRT-corridor Tilburg – ‘s-Hertogenbosch: duo bestuurlijke trekkers Waalwijk (Ad de Jong) met gedeputeerde Stijn Smeulders (provincie)
  • mobiliteitstransitie steden: bestuurlijk trekker Tilburg (wethouder Rik Grashoff) in afstemming met Breda (wethouder Peter Bakker); aandachtspunt is afstemming met middelgrote gemeenten en het programma uitwerking bestuursopdracht Hoogstedelijkheid SRBT
  • bereikbaarheid kleine kernen: bestuurlijk trekker Oisterwijk (wethouder Anne Cristien Spekle) in afstemming met Zundert (wethouder Wesley van Steen)
  • A16 corridor: nu één maatregel (tracéstudie busverbinding ’t Zoet Breda), het is nog niet nodig om hiervoor bestuurlijke trekkers aan te wijzen
  • N65 corridor: nu één maatregel (fietstunnel richting toekomstig station), het is nog niet nodig om hiervoor bestuurlijke trekkers aan te wijzen.