Viggo Waas beloont winnaars landelijke Doekoe-actie van Coop

10 jun 2015, 13:59 Nieuws
px187mja0njeync0xlte2mduxotuwntu
Johan Cruyff Foundation

Dolgelukkig speelden de kinderen van basisschool 't Palet in Vlijmen vanochtend samen met Viggo Waas op hun gloednieuwe schoolplein. 't Palet is één van de tien winnende scholen van de Doekoe-prijsvraag; zij kregen door de Johan Cruyff Foundation een 'Schoolplein14' aangemeten.

Met lijnen, kleurvlakken en spelattributen stimuleren deze schoolpleinen de kinderen om met elkaar te spelen en te sporten. De prijsvraag is onderdeel van de landelijke Doekoe-actie georganiseerd door Coop in samenwerking met de Johan Cruyff Foundation, Unilever en Arla Foods. Maar liefst 676 basisscholen in Nederland hebben de afgelopen maanden via de Coop-supermarkten Doekoe-munten bij elkaar gespaard. Met die munten konden ze sport- en spelmaterialen aanschaffen om op hun eigen schoolplein mee te kunnen spelen. Zij konden ook meedoen aan de prijsvraag voor hun ideale Schoolplein14. Om kans te maken op deze bijzondere prijs met een waarde van 8000 euro, moesten de scholen een ontwerp insturen voor een zo 'speels' mogelijk schoolplein. Op het schoolplein in Vlijmen konden de negen andere winnende scholen vast ervaren hoe hún Schoolplein14 eruit zou komen te zien: zij kregen een symbolische cheque uitgereikt van 8000 euro.

Viggo Waas: 'Meer bewegen'

Viggo Waas, ambassadeur van de Johan Cruyff Foundation, vindt dat spelen en bewegen voor jonge kinderen juist nu extra aandacht moet krijgen: "Vroeger was buitenspelen de gewoonste zaak van de wereld. Maar je ziet nu dat kinderen steeds vaker achter de computer of de televisie zitten. Met dit initiatief willen we ze weer inspireren en prikkelen om meer te bewegen: buitenspelen is leuk en gezond!"

Schoolplein14 stimuleert sport en spel

Schoolplein14 is een initiatief van de Johan Cruyff Foundation en heeft als doel om de leerlingen uit het primair onderwijs uit te dagen en te stimuleren om met elkaar te spelen en te sporten. Veel schoolpleinen van basisscholen zijn saai en nodigen niet uit om te bewegen. Met een paar kleine aanpassingen wil de Johan Cruyff Foundation schoolpleinen creëren waar leerlingen structureel meer worden uitgedaagd om tijdens en na schooltijd samen te spelen en te sporten. Op het schoolplein worden lijnen en kleurvakken (coatings) aangebracht zoals een goal op de muur, een speelcirkel of een stukje atletiekbaan.

Jurjen Worp, Manager Marketing & Communicatie bij Coop, was verrast over de creativiteit van de inzendingen: "Scholen stuurden ons complete maquettes, films en zelfs videoclips met eigengemaakte liedjes. Onze supermarkt wil dicht bij zijn klanten staan. Met de Doekoe-actie tonen we onze betrokkenheid bij scholen in de omgeving van onze winkels én stimuleren we kinderen om meer te bewegen. Een prachtig doel!”