Heusden één over het Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan

Foto: Heusden één

Afgelopen week waren de laatste informatievergaderingen van deze raadsperiode. Belangrijk punt op de agenda is het Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan (GVVP) en het Beleidsplan Wegen. De belangrijkste beleidsstukken op het gebied van verkeer.

Vooraf had Heusden één al vragen gesteld over onder andere de onveilige situatie voor fietsers in de Torenstraat in Drunen, Kruispunt Groen van Prinstererlaan Achterstraat en de parkeerdruk in Vlijmen. Eerder deze raadsperiode hebben zij al veel verschillende situaties aangekaart. Er ligt dus veel werk op het gebied van verkeer.

Tijdens de vergadering vroeg Hannie van de Dungen waarom de plannen voor hoe het verkeer in Vlijmen centrum gaat lopen ontbreken en wat de stand van zaken is rond de Kennedybrug? De plannen voor Vlijmen centrum staan niet in het GVVP omdat die apart door de raad zijn aangenomen. Wij vinden dat die er juist in moeten staan zodat we het proces beter kunnen volgen en controleren. Gesprekken met Rijkswaterstaat over de Kennedybrug lopen momenteel erg stroperig. Ook missen er andere zaken in het GVVP zoals dat er aan de ontsluiting van Vlijmen-Oost naar de A59 geen rondweg is gekoppeld. Dit door een fout in de berekeningen, waar cijfers van voor de aanleg van het Geerpark zijn gebruikt. Hierdoor leken de verkeersstromen veel kleiner dan ze in werkelijkheid zullen zijn. Ook ontbreekt het fietspad op de Tuinbouwweg-oost.

Het GVVP geeft een aanzet, maar gaat op veel gebieden wat ons betreft niet ver genoeg, we zijn er zelfs teleurgesteld in. Heusden één heeft duidelijke ideeën over wat er moet gebeuren. Wij willen dat routes naar en zones rond scholen en verenigingen fiets en voetgangersveilig worden. Iedereen moet veilig naar school en naar de vereniging kunnen. Ook moet alle fietsroutes goed nagekeken worden en waar nodig opgeknapt en E-Bike proof worden gemaakt. Een groot probleem is doorgaand vrachtverkeer in onze kernen, doorgaand vrachtverkeer gaat wat ons betreft naar de rond- en buitenwegen. Binnen de kernen met uitzondering van de rondwegen kunnen we dan de maximum snelheid verlagen tot 30 km/h. Wat ook hoog nodig is dat de stoepen overal veilig worden voor rollator en rolstoel gebruik.

Begin de dag met het nieuws uit je gemeente met de gratis Nieuwsbrief. KLIK HIER en meld je aan. Aanvoerder van het lokale nieuws.

< Kijk hier voor agenda
< Volg HeusdenNieuws ook via
Facebook
< Wist u dat wij iedere morgen bijna 3250 nieuwsbrieven verzenden
< Wist u dat wij iedere dag meer dan 10.000 bezoekers hebben op onze website
< Adverteren op Heusden.Nieuws.nl stuur een
mail

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen