Historisch Heusden: Vissers Wegenbouw Drunen-Maastricht

Foto: Gerard Pelders

Een nieuwe Aflevering van Historisch Heusden geschreven door Bart Beaard en deze keer gaat deze aflevering over Vissers Wegenbouw Drunen-Maastricht. In 1957 wordt het boek “EEN EEUW VISSERS WEGENBOUW – 1957” uitgegeven en dit prachtige werk heeft vele illustraties en foto’s. De ondertitel luidt “Een bijdrage tot de geschiedenis van de wegenbouw in het Zuiden van Nederland”. Het is geschreven door J. J. Werner ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van Vissers’ Wegenbouw en Aannemersbedrijf N.V..

De schrijver handelt o.a. over Romeinse wegen, over tollen, de oudste Brabantse wegen en over Napoleon, de Hoofdingenieur van half Europa. Hij geeft een beknopte geschiedenis van het bitumen en een beschouwing over het aanbestedingsstelsel; daarnaast nog veel belangrijks over wegenbouw en de betekenis van een goed wegennet en ook… over het bedrijf van Vissers N.V.

De eerste generaties
In het café van Theodoor Snijders op de hoek van de huidige Torenstraat en het Raadhuisplein ligt medio 1856 het bestek ter inzage voor de werkzaamheden ‘Herstelling van de werken in en tot den Baardwijkschen Overlaat’. Boerenzoon Jan Vissers (1811-1879) neemt er kennis van en schrijft in op het werk. De aanbesteding gebeurt door inschrijving en opbod. Jan heeft het werk niet. Wel krijgt hij onderhands opdracht om enig achterstalling werk uit te voeren. In 1857 lukt het Jan wel om van de Provincie Noord-Brabant een opdracht te verwerven en sindsdien is er sprake van ‘Aannemingsbedrijf J. Vissers’. In aanvang worden er werken in en rondom Drunen aangenomen, als verbetering van landbouwgronden en verharding van wegen. In 1880 neemt Mart (1856-1931), de oudste zoon, het bedrijf over. Mart houdt zich voornamelijk met inschrijvingen en boekhouding bezig. De uitvoering op de werken, overal in Noord-Brabant, doen compagnons (bv. waterbouwkundige Pieter Stijns uit Waspik) en uitvoerders (bv. Stratenmaker Nol Wilgers uit Nieuwkuijk). Mart Vissers trouwt in 1905 met Johanna Snijders, dochter van caféhouder Theodoor, en hij neemt het café over. In dit café wordt ook zijn bedrijfskantoor gevestigd. Zoon Godefridus, thuis Jo genaamd (1911-1990), neemt in 1931 de leiding van het bedrijf over onder de naam G.J. Vissers. Jo heeft ervaring opgedaan door te werken bij Rijkswaterstaat en bij collega wegenbouwer P.C. Zanen als molenbaas op een asfaltmolen. Jo doet hier kennis op in het maken van asfaltwegen, een activiteit waarin zijn bedrijf zich later verder ontwikkelt. Het bedrijf groeit enorm en er wordt geïnvesteerd in moderne machines. Steeds meer bestratingwerk wordt in de omgeving aangenomen. Blijkbaar zijn kwaliteit, prijs en contacten goed, want steeds meer wordt werk onderhands aangenomen. In 1943 wordt de naam veranderd in Vissers’ Wegenbouw- en Aannemersbedrijf NV.

De naoorlogse groei
Na de oorlog begint de wederopbouw met overal herstel en uitbreidingen. Vissers neemt vele werken aan in de aanleg en onderhoud van rioleringen, asfaltwegen en bestratingen. Intensief houdt het bedrijf zich bezig met de ontwikkeling van het machinaal bestraten, asfaltmolens en asfalteermachines. Aan de Bosscheweg 67 in Drunen heeft men inmiddels een werf en een werkplaats en in 1955 is er een uitbreiding met een kantoorpand met bedrijfswoning. Achter op de werf staat vanaf 1967 een asfaltmolen, die enkele malen door een meer moderne vervangen wordt. In 1956 wordt in Malden een volautomatische fabriek gebouwd voor de productie van lichtbetonstraatstenen. Het wordt dochteronderneming N.V. Betonwarenindustrie “Maas en Waal”. Vanaf 1967 is het leggen van stamvoeding-hoogspanningskabels voor de PNEM een activiteit geworden.

Zuid-Limburg
Meteen na de oorlog verwerft Vissers veel werken in Limburg. Enkele voorbeelden zijn de aanleg van wegen en paden op de Amerikaanse militaire begraafplaats in Margraten en de weg van Maastricht naar Heerlen. Aanvankelijk worden de werken uitgevoerd met personeel vanuit Drunen, en voor het vervoer van het personeel wordt een touringcar aangeschaft. Maar al snel resulteert het in een eigen vestiging op het haventerrein in Stein, waar ook een asfaltmolen gebouwd wordt. In 1966 wordt aan de Mauritsweg in Stein, op een terrein van DSM, een asfaltmolen met silo’s gebouwd met een capaciteit van 180 ton/uur. De hoeveelheid werk leidt ook tot een kantoor in Maastricht. Vissers en drie andere wegenbouwers die in Limburg werkzaam zijn, richten in 1986 de Asfalt Centrale Limburg op. Ook in Venray-Wansum heeft een aantal jaren een asfaltmolen gestaan. Trots is het bedrijf met de oplevering in 1978 van de 20 km. lange provinciale autosnelweg Maastricht-Heerlen A76, waarin 150.000 m3 mijnsteen en 250.000 ton asfalt is verwerkt.

Directiewisseling
In 1971 viert Jo Vissers zijn 65ste verjaardag en dan wordt het bedrijfsblad ‘Vissers Kontakt’ geïntroduceerd. In 1976 gaat Jo op 70-jarige leeftijd met pensioen. Dan hebben Mart en Piet, de zonen van Jo, en A.H. Schoffelen voor Limburg, al enkele jaren de leiding over het bedrijf. In 1977 wordt de naam van het bedrijf veranderd in Vissers Infra en Milieu BV. Het bedrijf is gespecialiseerd in de uitvoering van infrastructurele en milieutechnische projecten als, uitvoering van grondwerk, ontwerp en aanleg van rioleringen, kabelwerken, asfalt- en betonverhardingen, alsmede uitvoering van bodemsaneringsprojecten.

Samenwerking in Drunen
De samenwerking tussen de Drunense bedrijven Vissers en Lips is altijd intensief geweest. Bij de bouw van de eerste hal in 1938 is Vissers al betrokken bij het grondwerk. Alle kantoren en fabriekshallen bij Lips zijn door huisaannemer Vissers gebouwd. Dat geldt ook voor Gemeente Drunen en de blauwe bouwwagens, wegenbouwmachines en wegafzettingen zijn nog steeds in onze herinnering. Maar de realiteit is dat èn Gemeente Drunen èn de bedrijven Lips en Vissers niet meer bestaan.

Overname door BAM
Op 11 mei 1999 maakt algemeen directeur G. Wissink de overname door de Koninklijke BAM groep bekend en na 143 jaar gaat het bedrijf van de familie Vissers over in andere handen. Met 440 medewerkers realiseert het bedrijf een omzet van ƒ125 miljoen. Het  kantoor in Drunen blijft tot 2009 en het kantoor in Maastricht wordt gesloten. De werkzaamheden worden geïntegreerd in het BAM-bedrijf. De overname behelst ook nog twee dochterbedrijven. HOKA, een bedrijf voor het ontwerp en aanleg van distributienetten voor gas, water, elektra en CAI. Het andere bedrijf is Inter Traffic Systems B.V., een specialist op het gebied van weg- en rijstrookmarkering.

Bart Beaard

 Jo – Godefridus Johan Vissers, directeur 1931-1976. Collectie Bart Beaard

 Asfalteren van het wegdek op de brug bij Heusdens in1989. Collectie Gerard Pelders.

 Provinciale weg Maastricht-Heerlen RW76, geopend in 1978. Collectie Jan de Pinth.

Begin de dag met het nieuws uit je gemeente met de gratis Nieuwsbrief. KLIK HIER en meld je aan. Aanvoerder van het lokale nieuws.

< Volg HeusdenNieuws ook via Facebook
< Wist u dat wij iedere morgen meer dan 2500 nieuwsbrieven verzenden
< Wist u dat wij iedere dag meer dan 10.000 bezoekers hebben op onze website
< Adverteren op Heusden.Nieuws.nl stuur een mail

 

 

 

Reacties