Historisch Heusden: Vliegveld ‘De Langstraat – Drunen’

Foto: Henk de Jong

Een nieuwe Aflevering van Historisch Heusden geschreven door Bart Beaard en deze keer gaat het in deel 130 van Historisch Heusden over Vliegveld ‘De Langstraat – Drunen’. Op 6 juli 1946 wordt in Waalwijk de nieuwe burgemeester mr. R.J.J. Lambooij, afkomstig uit Deurne, ingehaald en geïnstalleerd.

De nieuw benoemde burgemeester geeft in zijn installatierede zijn visie op verschillende aangelegenheden, o.a. ‘….daarnaast hoop ik dat niet binnen al te lange tijd ook de Langstraat, en als het mogelijk is de gemeente Waalwijk in het bijzonder, zal worden opgenomen in het groote plan van binnenlandsche luchtverbindingen, dat momenteel één van de zorgen van de regering uitmaakt en waarvoor per saldo niet zo heel meer nodig is dan een klein vliegveld van 100×300 meter, een zogenaamde air-strip, waardoor de industriële opvoering van deze gemeente, ook in haar internationale verbindingen, sterk zou worden bevorderd’. Het zal tot augustus 1968 duren voordat er een plan zou komen voor zo’n air-strip.

Het plan voor de aanleg van een air-strip ten zuiden van de Heidijk en ten oosten van de Duinweg.

Initiatief
In augustus 1968 komt drs. W. Smits, secretaris van de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Waalwijk, met het plan voor het opzetten van een kleine luchthaven, bestemd voor sport- en zakenvliegtuigen. Het initiatief wordt gesteund door leden van de Industriële Club in Waalwijk, waarbij transportondernemer Christ Appels (1926-2005) de initiatiefnemer is. Een Stichting Luchthaven zal het vliegveld moeten exploiteren. Met omliggende gemeenten zijn er gesprekken.  De bedoeling is om drie tot vier vliegtuigjes te kopen, die verhuurd worden. Allereerst zal het bedrijfsleven geënquêteerd worden en de resultaten daarvan zijn bepalend.

De locatie in Drunen
B&W van Drunen is vanaf het begin enthousiast en denkt allereerst aan een locatie ten noorden van Giersbergen, maar de benodigde grond is niet verwerven. In mei 1969 wordt een nieuw locatie bekend en men denkt aan een terrein direct ten noorden van de roeivijver hiervoor te kunnen benutten. Zij zien het als een uniek recreatieobject. De RLD-Rijksluchtvaartdienst, heeft aan dit plan steun toegezegd omdat de grootte van het terrein ruimschoots voldoet en de ligging gunstig is met de vliegrichting oost-west.

Aanvankelijk zou de air-strip tussen de roeivijver en de huidige Honderdbunderweg komen.

Het project
Inmiddels is het duidelijk dat het vliegveld gebruikt gaat worden voor zakelijke en privévluchten. Ook komt er de mogelijkheid voor het behalen van vliegbrevetten en zal er een opleiding komen voor parachutespringen. Er komt geen betonnen landingsbaan, maar het wordt een groot grasgazon. Er komen enkele hangars en een kantoor waar de havenmeester zijn zetel zal hebben. Er hoeft geen paviljoen aangelegd te worden omdat er een groot paviljoen gaat komen bij het recreatiepark van de roeivijver. De Stichting Luchthaven zal zorg moeten dragen voor de financiering. De Stichting is daarvoor in juni 1969 gestart met de verkoop van participatiebewijzen.  In mei 1970 zal de air-strip klaar zijn. De initiatiefnemers hebben alle steun van burgemeester mr. Stieger. Het zou met de geluidshinder en de luchtvervuiling wel meevallen en de airstrip zal nooit een groot vliegveld worden, zo stelt B&W.

King Air Service
In mei 1969 komt ook het bericht dat luchtvaartbedrijf King Air Services te Seppe – Roosendaal Drunen wil kiezen als thuishaven. Het grootste deel van de uit 16 vliegtuigen bestaande luchtvloot komt dan naar Drunen. Het bedrijf krijgt in Drunen de rechten voor de vestiging van een vliegschool en het maken van zweef- en rondvluchten.

Andere locatie
In december 1969 komt van het gemeentebestuur de mededeling dat de gronden, die een agrarische bestemming hebben, niet te verwerven zijn. De nieuwe locatie ligt nu tussen de Heidijk en de Nieuwe Loonse Vaart en oostelijk van de Duinweg. Dit is gemeentegrond en kan direct in erfpacht worden uitgegeven. Een nadeel is dat de locatie nu wel dichter bij de bebouwde kom van Drunen is. De financiering hebben de initiatiefnemers inmiddels rond. De bedoeling is het werk door Aannemersbedrijf G. de Koning uit Genderen te laten uitvoeren, onder de directie van Grontmij uit Breda. Het vliegveld kan in september 1970 worden geopend. Maar voor het project moet nog wel het bestemmingsplan aangepast worden en de gemeenteraad moet voor de uitvoering nog akkoord geven. Wel komt er in Drunen steeds meer verzet tegen het plan.

Indienen van bezwaren
Gemeente Heusden plaatst een bericht in de kranten dat tot 8 april 1970 bezwaren ingediend kunnen worden tegen de aanleg van de air-strip. De Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten, de Stichting Brabants Landschap en de ANWB hebben in brieven aan het gemeentebestuur van Drunen hun ernstige verontrusting kenbaar gemaakt. Men is vooral verontrust over de geluidsstoornis en de luchtverontreiniging voor de stiltegebieden Loonse- en Drunense Duinen en de verontrusting is er ook over de nieuw aan te leggen woonwijken Venne-Oost en ’t Sempke. Er zijn meer dan 500 bezwaarschriften bij de gemeente binnengekomen.

mr. H.J.M. Stieger (1922-2011), burgemeester van Drunen; een groot stimulator van recreatie initiatieven.

Raadsvergadering
In de raadsvergadering van 30 november 1970 staat de aanleg van de air-strip geagendeerd. Raadslid W. van der Linden (PvdA) is de woordvoerder van al degenen die bezwaar hebben ingediend. De bezwaren gingen voornamelijk over de ligging, de geluidshinder en luchtverontreiniging. Ook was men bang dat de air-strip zou uitgroeien tot een normaal vliegveld. B&W bleef echter vasthouden aan de grote mogelijkheden voor de recreatie.

Omdat het gemeentebestuur ter zake niet deskundig is, heeft men bij de RLD om deskundige bijstand gevaagd. Alle bezwaren zullen door deze dienst worden onderzocht. De gemeenteraadsleden waren hiermede akkoord maar dat hield niet in dat men met de aanleg van de air-strip kon beginnen.

Het einde van het project
Maar de weerstand i.v.m. geluidhinder en luchtvervuiling tegen het plan wordt steeds groter. Het is dan huisarts W. Hartman, die zich echt in de strijd mengt. Hij woont aan De Eendenkooi aan de andere kant van de Heidijk en is direct betrokkene. In de media schrijft hij over de Bulderbaan, dat de RLD als deskundige ongeschikt is en het waanzin is om boven de Drunense Duinen recreatievluchten te gaan uitvoeren. Dan is er in Drunen zoveel tegenstand dat B&W en de Stichting met het plan stoppen. Er wordt nog gekeken naar een locatie ten noorden van Elshout. Maar door de ruilverkaveling zijn de benodigde gronden niet te verwerven en het hoogspanningsleidingnet staat ook in de weg. En zo komt er een einde aan het bijzondere plan.

Bart Beaard

Begin de dag met het nieuws uit je gemeente met de gratis Nieuwsbrief. KLIK HIER en meld je aan. Aanvoerder van het lokale nieuws.

< Kijk hier voor agenda
< Volg HeusdenNieuws ook via
Facebook
< Wist u dat wij iedere morgen meer dan 4250 nieuwsbrieven verzenden
< Wist u dat wij iedere dag meer dan 10.000 bezoekers hebben op onze website
< Adverteren op Heusden.Nieuws.nl stuur een
mail

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen